Honda lanceerde de van kuipwerk voorziene CBR500R in 2013 naast de avontuurlijke CB500X en de naked CB500F. Deze snelle, zuinige, betaalbare en – het belangrijkst – leuke racemachine voegt voor een sportieve energie toe aan Honda’s trio van lichte middenklasse tweecilinders.
De CBR500R is een immens populaire keuze voor jongere rijders die een upgrade zoeken van een kleinere motor. Meer dan 50% van de CBR500R-rijders is dan ook jonger dan 30. Deze motor laat je elke rit opnieuw proeven van hoe het voelt om een sportmotorfiets in je bezit te hebben, terwijl de verbruikskosten beperkt blijven. Dat maakt van deze motor een geweldige machine, inzetbaar als je dagelijkse woon-werkvervoer maar waar je ook in het weekend tonnen plezier aan beleeft.
In 2016 viel de CBR500R een scherpere styling te beurt en implementeerde Honda LED-verlichting en een verbeterde ophanging vooraan. In 2019 kreeg de motor een nog agressievere make-over dankzij een nieuwe vorm en een rijpositie die een sportievere houding aanmoedigt. Ook het motorblok evolueerde en leverde betere prestaties onderin, een resolute klim doorheen de toeren tot aan de rode zone en een meer uitgesproken grom uit de uitlaat. In 2020 werd het motorblok EURO5-compatibel
Dit model blijft, net als zijn andere 500 cc-broertjes, zonder twijfel een sterspeler in Honda’s aanbod. In 2022 volgde daarom een enorme verbetering aan de ophanging met de Showa 41 mm SFF-BP USD voorvork, een dubbele remschijf vooraan, nieuwe lichtgewicht wielen en swingarm en andere detailaanpassingen zoals een fraaie nieuwe kleurstelling.
Voor 2023 blijf deze supersport ongewijzigd.
Geschikt voor het A2 (35Kw) rijbewijs.